vrijdag 14 november 2025

Mirjam van Thiel (Acomo): 'Groot zijn in kleine markten'

In een recent interview (podcast) gaf Mirjam van Thiel in haar rol als CFO van Acomo aan dat het bedrijf groot wilde zijn in kleine markten.

Nu is dat natuurlijk een hele goede strategie, want hoe groter je marktaandeel, hoe minder last je zult hebben van de eventuele concurrentie, terwijl je tegelijkertijd een schaalvoordeel hebt verkregen.
[Trouw: 09 februari 1993]

Maar het was niet de eerste keer dat ik het adagium 'groot zijn in kleine markten' hoorde. Jaren eerder zei Gerard van Loon (1948-1925), destijds directeur van CSM, hetzelfde, maar voegde er nog later een extra onderdeel aan toe: “We willen ons toespitsen op niches van de markt. De bekende hoekjes van de kamer waar de olifant zijn poot niet in kan zetten”.

[Volkskrant: 26 februari 1990]

Het is duidelijk een geval van l'histoire se répète.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten