maandag 26 oktober 2020

Wat voor soort overname zoekt Acomo?

Omdat ik met enige regelmaat schrijf over Acomo en diens zoektocht naar mogelijke overnamekanditaten, zijn lezers van dit weblog soms benieuwd of ik kansen zie voor Acomo.

Het is alweer een tijdje geleden dat Acomo zijn laatste overname bekend kon maken. Delinuts werd al in mei 2017 door Acomo ingelijfd. Daarna bleef het stil en je kreeg de indruk dat er binnen Acomo meer gezocht werd naar (financiële) argumenten om een overname niet door te laten gaan, dan om te kijken of er (zakelijke) argumenten om een overname wel door te laten gaan. Daarmee ontdekken we wellicht direct het grote dilemma: directeur Allard Goldschmeding heeft een financiële achtergrond (CFO) en kijkt dus altijd naar de cijfertjes. Een echte zakenman (CEO) zou veel meer kijken naar de kansen en mogelijkheden van een potentiële overname. Het is een klassieke tegenstelling.
Om te kunnen begrijpen welke bedrijven potentiële overnamekandidaten kunnen zijn, moeten we eerst kijken in welke richting Acomo zelf zegt te zoeken. In het jaarverslag van Acomo wordt al jaren een inkijkje gegeven in de strategie. Kort gezegd zijn er twee mogelijkheden waar de direct actief naar kijkt, namelijk [1] Bolt-on acquisitions ofwel het zogenaamde 'kralen rijgen' en [2] Acquisities van bedrijven in andere dan huidige werkgebieden.

Het is ondoenlijk om vooraf een inschatting te maken van het soort bedrijf in de tweede categorie. De wereld van agrocommodities is divers en Acomo oefent maar in enkele segmenten activiteiten uit. Richtingen waar Acomo niet of nauwelijks activiteiten ontplooid zijn bijvoorbeeld ingrediënten voor de wereld van bakkerijen, zuivel, dranken, maar denk ook eens aan suiker, rijst, hout, ethanol, parels en supplementen. Die laatste categorie wordt ook wel functionele ingrediënten of 'new spices' genoemd.

We zouden dus moeten gaan kijken naar de zogenaamde bolt-on acquisities. In welke gebieden kan Acomo versterking gebruiken, waarbij tegelijkertijd de 'geographical presence' wordt vergroot en ook de marktpositie wordt versterkt met enkele aanpalende producten.

Er bestaan wereldwijd letterlijk honderden bedrijven die aan bovenstaande voorwaarden voldoen en het is dus ondoendlijk om volledigheid te willen betrachten.

[Update 10 november 2020] Acomo koopt Tradin Organics, één van de grootste handelsmaatschappijen ter wereld in organische producten. Het bedrijf heeft voor 2020 een geschatte omzet van €450 mln. Dit is dus een duidelijk voorbeeld van wat Acomo een 'transformational acquisition' noemt. Het voegt een volstrekt nieuw segment toe aan het bedrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten