vrijdag 28 januari 2022

Menno Simons: Bocca en Trabocca

Menno Simons (1971) heeft zich tot doel gesteld om de beste koffies uit ontwikkelingslanden als Ethiopië en Kenia toegankelijk te maken voor de liefhebber. De eigen koffiemerken en de branderij zijn ondergebracht bij Bocca (40 medewerkers, €4,8 miljoen omzet), terwijl de import en levering van ongebrande koffiebonen valt onder Trabocca (35 medewerkers, €38 miljoen omzet). Sinds 2004 heeft Acomo's dochteronderneming Tradin Organics een belang van 65% in Trabocca. Intussen heeft Trabocca kantoren in Amsterdam, Addis Abebea (Etiopië) en Minneapolis (USA).
Bocca levert aan consumenten, horecazaken en kantoren. Het bedrijf heeft een branderij in Dronten en koffiezaak annex opleidingscentrum voor barista’s in het centrum van Amsterdam. Trabocca levert ongebrande koffie aan diverse koffiemerken, waaronder Starbucks.

De visie van Simons is dat koffie het leven van iedereen moet verbeteren die ermee te maken heeft. Bocca (opgericht in 2001) en Trabocca (2003) zetten in op ontwikkeling en innovatie in samenwerking met de boeren, die daardoor betere oogsten en dus hogere opbrengsten genereren. Bocca betaalde in 2018 daarnaast gemiddeld 56 procent bovenop de Fair Trade minimumprijs. De samenwerking werkt wederkerig: “Omdat wij ze helpen, zetten de boeren graag een stapje extra voor ons”. Hoe deze strategie bijdraagt aan het succes van Bocca? “De focus op innovatie leidt tot hogere kwaliteit koffie en dus tevredener klanten. Ons verhaal spreekt klanten bovendien aan: we bieden ze de mogelijkheid om een steentje bij te dragen met eerlijke koffie”.

Simons kwam op het idee voor Bocca tijdens een reis naar Ethiopië: “Ik stuitte tijdens een wandeling op weelderige koffievelden, kwam erachter dat Ethiopië de bakermat is van de koffieplant en dat er nog geen gecertificeerde biologische koffie werd geteeld”.
Bocca werd het eerste merk met biologische koffie uit Ethiopië en de eerste specialty koffiebrander in Nederland die het gehele proces van boon tot kop in eigen hand heeft. Op die manier kon zijn bedrijf aantonen bij de klant dat het een directe impact maakt op het leven van boeren.

De pioniersfase was enerverend. Simons leende duizend gulden van zijn vader, kocht een koffiebrander en ging aan de slag in een garage in de Amsterdamse Jordaan. Het bedrijf bouwde zijn klantenkring gestaag uit van vrienden en buren naar verschillende horecazaken en bedrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten